Uppdrag granskning: högskoleutbildning
Jag såg nyligen ”Uppdrag Granskning” som sändes igår på statstelevisionen. Det behandlade högskoleutbildning (den som missade det kan se det här HIT ME ). Jag instämmer måhända inte fullständigt med den bild som ges men jag ämnar här inte vidareutveckla allt. Blott ämnar jag fälla några kommentarer.
Pagrotsky intervjuas i programmet. Han säger att högskolor och universitet har ett ansvar att informera studenterna och informera korrekt. Han säger att han finner det självklart utifrån programinslagen att vissa lärosäten klart brustit i informationen. Etc. Vad saken dock gäller, som han givetvis inte vill kännas vid, är att utbildningsdepartementet har skapat denna situation genom det finansieringssystem vi har för högskolor och universitet (det är han personligen inte skyldig till ty det fanns innan han blev utbildningsminister men det faller likväl på regeringens bord). Det är regeringen och ingen annan som har skapat det nuvarande systemet och de incitament det ger lärosätena. Skall någon klandras i sammanhanget är det således regeringen och icke enskilda lärosäten som blott har att finna sig i systemet.
Det är faktiskt ett tämligen snillrikt system sÅsseriet har skapat. Högskoleutbildning har i vår tid i mångt och mycket blivit en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Genom att bygga ut antalet högskoleplatser kan den öppna arbetslösheten (som bekant den som socialdemokratin explicit alltid fokuserar på) enkelt minskas (det är ingen slump att det har getts en hel del extra utbildningsplatser till högskolorna i år, det är ju som bekant valår…). Därmed kan fet-Göran banka sig för bröstet och säga att arbetslösheten minskar. I själva verket har den inte alls minskat till följd av detta, den har blott antagit andra former. Samtidigt har regeringen skapat ett finansieringssystem som ger mycket starka incitament till lärosätena att göra sitt yttersta för att verkligen locka studenter till sina utbildningsplatser. Regeringen har alltså skapat ett finansieringssystem för högskolor som ligger helt i linje med regeringens intresse att minimera den ÖPPNA arbetslösheten.
Det kan för övrigt även tilläggas att högskoleledningar och högskolestyrelser idag kraftigt domineras av filurer trogna regeringspartiet…
Lösningen på problemet är enligt min uppfattning att ändra finansieringssystemet för högskolor och universitet. Det är troligen första gången jag finner anledning att instämma i något Högskoleverkets boss Sigbritt Franke säger. Vårt nuvarande finansieringssystem har fungerat OK under den makalösa expansion som högskoleutbildningen genomfört i Sverige. Nu råder dock en annan tid. Nu kan inte längre högskolorna totalt sett expandera (såvida vi inte tar in utländska studenter, vilket är ett kapitel för sig). Marknaden är så att säga mättad. Antalet potentiella studenter ökar inte. Därmed tilltar kampen mellan lärosäten om de befintliga potentiella studenterna. I det läget är det klart olämpligt med ett finansieringssystem som ger lärosätena betalt efter hur många de registrerar på kurser (och även efter hur många de examinerar). Ett nytt finansieringssystem får anses vara behövligt. Det är enkelt att konstatera. Avsevärt svårare är dock att utveckla ett sådant system. På något sätt behöver ett finansieringssystem till högskolorna vara volymberoende ty i annat fall blir det absurt. Det är lätt att skjuta nuvarande system i sank men inte helt lätt att uppkomma med ett alternativ. Jag har inget svar på det (men tar tacksamt emot förslag och idéer).
5 Comments:
problemet ligger ju uppenbarligen i att högskolan får betalt för att ge mig en kurs, men inte för att ge mig en bra kurs.
Ett hållbart finansieringssystem måste på något sätt baseras på hur vettig utbildningen är i sig och hur bra högskolan lyckas med sitt uppdrag, utan att för den skull urarta till ett system där det är löjligt enkelt att få godkänt på en kurs, som i dagens läge.
Att objektivt utvärdera en kurs värde är givetvis resurskräcande, och öppnar för ett enormt godtycke, men jag har svårt att se någon bättre utväg.
Någon som har koll på hur det ser ut i andra länder?
Gå hem och läs på!
Systemet skapades av Per Unckel i Bildt-regeringen, inte av "såsseriet" utan av nyliberaler som ville göra rektorerna till profitjägare.
Joel Hedlund,
Ja, problemet är just att högskolorna får betalt efter volym och endast efter volym. Ingen som helst hänsyn eller koppling finns till kvalitet (annat än enskilda examinerande lärares integritet vilken blir alltmer ansträngd).
Tvärtom går systemet stick i stäv med kvalitet. Högskolorna har idag enbart incitament att fylla sina utbildningsplatser (samt försöka förhandla till sig ökning av utbildningstaket från utbildningsdepartementet). Högskolorna har inget incitament att fokusera på kvalitet, snarare tvärtom faktiskt. Vi får ett klart budgetmaximerande beteende från högskolorna.
Samtidigt blir klientelet av studenter alltmer urvattnat när alltfler kommer in, det vill säga att allt sämre studenter kommer in (med ”sämre” avser jag här dels lägre förutsättningar för att klara högre utbildning och dels lägre ambitionsnivå).
Finansieringssystemet gör att högskolorna har incitament att både ta in så många som möjligt (upp till utbildningstaket) och dessutom godkänna så många som möjligt (vilket enkelt kan ske genom att sänka kraven för godkänt). Det är alldeles uppenbart inte speciellt lyckat ur kvalitetssynpunkt.
Knappt någon diskussion förs heller angående kvalitet idag. Allt diskussionerna gäller är hur vi skall kunna maximera antalet studenter (givet utbildningstaket). Det görs heller knappast några utvärderingar av kurser ur kvalitetssynpunkt idag. Någon form av kvalitetsrevision av kurser (inklusive examensarbeten) vore onekligen på sin plats. Examensarbeten för ämnena nationalekonomi och historia gjordes för några år sedan i en ESO-rapport. Något åt det hållet vore måhända önskvärt att utveckla vidare och göra till ett återkommande inslag. En viktig åtgärd kan således vara att införa någon form av återkommande revision av kvalitet på kurser.
En annan tänkbar lösning på detta problem, som tillämpas i åtskilliga andra länder, är att införa terminsavgifter för studenterna. Detta är olagligt för statliga högskolor idag (förutom om det gäller uppdragsutbildning). Terminsavgifter skulle lätta den ansträngda ekonomiska situation de flesta lärosäten dras med idag. Det skulle även minska den andel av studenterna som söker sig till utbildning mest för att undvika arbetslöshet.
Anonymous,
Gå hem och förbättra din läsförståelse!
Jag har inte påstått att finansieringssystemet ursprungligen är skapat av socialdemokraterna. Däremot är problemen vi nu ser skapat av socialdemokraterna. Det under fet-Görans epok den enorma expansionen av antalet utbildningsplatser och växandet av nya lärosäten skett (det explicita målet att 50% av en ålderskull skall ha påbörjat högskolestudier före 25 års ålder). Regeringens mål är alltså endast fokuserat på volym, inget finns om kvaliteten på utbildningen.
Det är även under senare år, när expansionen avstannat och dragkampen om befintliga studenter mellan lärosätena ökat dramatiskt, som problemen dyker upp. Det är även under de senare åren det blivit alltmer uppenbart att högskoleutbildning utvecklats till ett arbetsmarknadspolitiskt projekt av nuvarande regeringskonstellation.
Det är detta som påkallar en ordentlig fundering över hur systemet kan och bör förändras för att undvika de negativa effekter vi nu ser bli allt allvarligare.
Finansieringssystemet är ju alldeles uppenbart den stora boven i dramat, men passat den sittande regimen perfekt under de senaste 10-12 åren.
Här kan nog en gnutta planekonomi vara lösningen.
I varje smhälle finns en viss procent av det uppväxande släktet, som har ambitioner och förmåga att ta till sig den högre och mer komplicerade kunskapen. Bara cirka 8% i varje årskull är lämpade att studera på universitet och högskolor av hög klass. Varumärkena universitet respektive högskola skall inte undervisa och forska med lägre ambition än vad som max 8% klarar av.
Nu blir der relativt enkelt.
Ett nationellt utbildningsråd avgör hur många studenter inom varje ämne samhället kan behöva ur de ca 8%-en i varje årskull. Till dessa platser fördelas årligen en viss summa pengar. Lärosätena behöver nu inte lägga resurser på att ragga så många som möjligt av ekonomiska skäl för att t.ex. behålla en viss lärarstam. Samtliga linjer och kurser blir sannolikt fyllda med intresserade och ambitiösa studenter, varvid en stabil lärarstam, administration och kvalite kan behållas.
Vad göra med de som inte kommer in på universitet och högskolor? Slälvklart blir det så för 92%. Lika slälvklart är det att ett samhälle varken behöver eller klarar att utbilda 100% av årskullarna upp på universitetsnivå av hög klass. För dessa finns redan idag massor av praktiska och mindre teoretiska urbildningar att få. Faktum är att de flesta arbeten i samhällsmaskineriet inte kräver högre teoretisk utbildning, men väl bra utbildning och färdigheter på lägre nivåer.
Skicka en kommentar
<< Home