Rysk nationalekonomi, av Luttrad och klarsynt
Följande är ett svar på en fråga från mig angående kvalititeten på utbildning inom nationalekonomi i Ryssland. Följande text är skriven av signaturen Luttrad och klarsynt.
Jag är skyldig dig ett mycket sent svar angående en tidigare ställd fråga på eXilen om hur det ”ryska” systemet fungerar vad beträffar vårt ämne, NEK. Är en rysk utbildning i NEK verkligen likvärdig med våra egna utbildningar? Här kommer det nu ett svar, ifall du vill publicera det på bloggen eller blott vill stilla din egen vetgirighet.
I större delen av f.d. Sovjetunionen har man fortfarande kvar ett utbildningssystem med timmar istället för poäng som hos oss. Tidigare svenskkolonier som Estland övertog faktiskt det svenska poängsystemet, andra EU-länder har andra typer av poängsystem. Det gemensamma europeiska systemet, som enligt Bolognaprocessen skall vara helt i bruk om några år, heter som du säkert känner till ECTS. De länder i f.d. Sovjetunionen som anslutit sig till Lissabonfördraget och/eller till Bolognaprocessen har redan börjat reformera sina utbildningssystem enligt ECTS. Den stora eftersläparen i sammanhanget är Georgien men också där har man numera sjösatt projektet. Än så länge lever dock systemet med timmar kvar.
Men om vi håller oss till det svenska systemet, hur många ryska timmar motsvarar då en svensk högskolepoäng? Problemet är att detta varierar från universitet till universitet. Göteborgs universitet anser t.ex. att 25 timmar motsvarar en svensk högskolepoäng (d.v.s. man brukar räkna med detta antal när man antar utbytesstudenter från Ryssland) och så gör mig veterligen även Umeås NEK-institution, som f.ö. brukar vara partneruniversitet för de flesta lärosäten i f.d. Sovjetunionen. Hur mycket man anser att det motsvarar på Tokholms NEK-institution vet jag inte och det vore faktiskt oerhört värdefullt om du kunde ta reda på detta av någon snubbe på institutionen. Jag får nämligen en hel del förfrågningar från kollegor och arbetskamrater vid mitt eget universitet i f.d. Sovjetunionen där jag är verksam om just Stockholms universitet. Det finns flera ekonometriker och andra skickliga personer inom v årt gebit som det råder brist på i Sverige som gärna skulle vilja forska eller jobba just i Tokholm. Därför vore det som sagt var intressant om du kunde höra med någon, så att jag vet vad jag skall hälsa mina kollegor....
Hur ser då ämnesinnehållet, det mest viktiga, ut vad gäller NEK i f.d. Sovjetunionen? Tja, det verkligt spektakulära är att ämnet nationalekonomi (economics) överehuvudtaget inte existerar i den form som vi är vana vid i väst. Istället kan man generellt sett säga att det som hos oss tenderar att vara enskilda kurser, t.ex. Internationell ekonomi, ofta är hela ämnen i dessa länder, d.v.s. specialiseringsgraden är relativt omfattande. Internationell ekonomi med allt vad det innebär av handelsteori m.m. motsvaras t.ex. av ämnet ’mirovaja ekonomika’ (världsekonomi). I detta ämne ingår också en hel del av vad vi skulle kalla för statsvetenskap.
Det allra mest spektakulära, någonting som jag fortfarande knappt blir klok på själv trots all den tid jag tillbragt vid universiteten därnere i egenskap av forskare, är emellertid den huvuduppdelning av ekonomiämnet som är gemensam för länderna i f.d. Sovjetunionen. Detta system uppkom under Sovjettiden och ärvdes från det socialistiska systemet. Huvuduppdelningen består nämligen i att man antingen väljer en filosofisk tradition av ekonomiämnet eller en matematisk (’analititjeskaja’ eller analytisk). Detta är för oss i väst någonting mycket underligt eftersom ju vi är vana vid att matematik och text-/faktakunskaper är någonting som integreras i ämnet redan från första dagen på A-nivån. Så dock icke i f.d. Sovjetunionen. Den filosofiska kan sägas motsvaras av ’ekonomitjeskaja teorija’ (ekonomisk teori), som mest liknar ekonomisk historia hos oss (även om ämnet ekonomisk historia förvisso också existerar vid en del universitet därnere) och den matematiska läser man vid antingen fakulteten för matematisk modellering (’matematitjeskoe modelirovanie’), om det finns en sådan fakultet, eller vid fakulteten för cybernetik.
Idioterna på Högskoleverket har inte riktigt hajat den här uppdelningen och validerar därför praktiskt taget alla ekonomiutbildningar från f.d. Sovjetunionen. En anledning är att man menar att det faktum att magisternivån i f.d. Sovjetunionen tar 5 år istället för 4 som här i Sverige skulle kompensera de senare bristerna i forskarutbildningen. I realiteten är det dock så, beroende på just denna uppdelning av ämnet och enligt mina egna personliga åsikter och stora erfarenheter, att ekonomiutbildningar är antingen ”heaven or hell” i f.d. Sovjetunionen. De kan vara dasspapper (t.ex. i fallet med mirovaja ekonomika eller ekonomitjeskaja teorija) där du kan ha en kandidat ekonomitjeskich nauk (motsvarande vår doktorsgrad) eller t.o.m. en doktor ekonomitjeskich nauk (motsvarande post doc) och ändå knappt veta vad 2+2 är. Jag känner t.ex. riktiga professorer i makroekonomi som bara kan grundläggande b öcker i ämnet som Samuelson (!)
MEN! Å andra sidan, om du har gått den analystiska inriktningen och då enbart ägnat dig åt formler och knappast ingen teoriläsning (vilket iofs också kan vara fel), då finns det knappt någon svensk ’aspirant’ (d.v.s. forskarstudent) som slår dig...om du klarar dig igenom utbildningen vill säga. På min fakultet finns det en skräcklärare som är verkligt ökänd och som alla fasar för att få, professor M. Han har ett ”binärt rättningssystem” och ger därför enbart 0 eller 1 poäng på alla tentauppgifter. Hos oss, som du vet, kan man ju på en tiopoängsuppgift ge studenten åtminstone ett par poäng rätt om han eller hon har löst kanske halva uppgiften eller iallafall har tänkt rätt. Så gör dock aldrig professor M, utan en uppgift skall vara perfekt löst och i sin helhet, annars är det bara att hälsa hem... Detta har fått till följd att kanske 1-2 stycken av hans elever klarar sig varje termin. De elevern a kan emellertid det där med matematik ”ganska” så bra efter det... ;-)
Själv hade jag turen att få professor M:s betydligt snällare och hjälpsammare kollega när jag skulle göra dessa examina. Likväl blev det svårare litteratur som inte används här i Sverige, t.ex. Intriligator samt helvetesexcercis med samtliga Allens band i matematisk optimering. Vad sägs om det, tokholmar’n? ;-)
Sammanfattningsvis alltså, vad gäller det som kallas för ekonomi i f.d. Sovjetunionen: Saker som mirovaja ekonomika eller ekonomitjeskaja teorija = dasspapper. Inriktning mot matematitjeskoe modelirovanie eller kibernetika = överlägset våra utbildningar.
För att svara på din ursprungliga fråga om huruvida deras utbildningar verkligen motsvarar våra så kan man alltså säga: Det beror helt på inriktningen. Dessutom är det vad gäller omfånget som sagt var beroende på hur det enskilda svenska universitetet ställer sig till översättningen från timmar till poäng. SU torde här kunna bli vägledande eftersom den institutionen är den bästa i landet.
Gemensamt för forskarutbildningarna i länderna i f.d. Sovjetunionen är också att man måste ta ett antal obligatoriska tentor (4), ofta sådana tentor som inte har så mycket med ämnet att göra. Vissa länder, t.ex. Ukraina, har fortfarande kvar idiotin att man skall ta en filosofitenta istället för som hos oss t.ex. obligatoriska kurser i makro-, mikro- och ekonometri. Andra länder har ett mera logiskt system, d.v.s. ett som har mer med ekonomi att göra. I Moldavien skall man t.ex. ta en informatiktenta, i vilken ingår åtminstone ett programmeringsspråk, ofta Prolog. Detta kan faktiskt vara bra eftersom man då lär sig att behärska det grundläggande logiska tänkande som behövs för att klara en forskarnivå i NEK.
Alla länder har vidare en tenta i ’spetsialnost’, alltså det ämne som man har valt, i det här fallet ekonomi, samt en tenta i främmande språk. Det senare är iofs ingenting märkvärdigt eftersom t.o.m. ett land som Tyskland substituerar bort ekonomitentor mot latin på forskarnivå!
Vetenskapliga artiklar som skrivs vid universiteten i dessa länder är kortare än våra till omfånget och är generellt sett av sämre kvalitet. Å andra sidan måste man i de flesta länder, till skillnad från hos oss, parallellt med artiklarna även författa minst ett ’referat’ per termin. Detta motsvarar ungefär en kandidat- eller magisteruppsats, så det kompenserar delvis.
Icke att förglömma är också korruptionen. Det går att köpa precis vad som helst i dessa länder och den mest korrupta sektorn av alla i transition economies är normalt sett utbildningsväsendet. Bättre betyg, någon ”spökskrivare” till avhandlingen eller t.o.m. hela diplom är inga som helst problem att fixa om du har rika föräldrar. Därför är det naturligtvis extra lustigt att dårarnas paradis Sverige, som enligt mig veterligen det enda landet, inte ens har något apostillekrav vad gäller uppvisande av handlingar vid antagning till svenska universitet!
Hoppas detta klarnade bilden lite. Ställ gärna fler frågor om det är något du undrar över.
7 Comments:
Так у нас вообще всё хуже и АД, что ж ты у себя в РАЮ так беспокоишься?
Кому вы на болт там сплющились?
Stort tack för svaret. Några kommentarer/frågor (måhända fler när jag nyktrat till).
Jag förmodar att du (som väl är en sillstrypare från Sveriges rövhål), avser vår vackra kungliga huvudstad när du talar om ”Tokholm”. Du, liksom en del övriga filurer i etern, tycks tro sig ha listat ut att jag är från och är verksam i Stockholm. Det är ingalunda säkert att så är fallet, tvärtom.
Jag är själv ingen administrativ knutte men jag skall kolla runt lite angående intresse att inhysa en vodkapimplande filur med björnfitta på huvudet samt angående hur ryska poäng konverteras så får vi se.
Menar du (jag fann det något oklart) att Ryssland kommer att införa ECTS? (ECTS är för övrigt intressant i sig och jag skall se om jag orkar ventilera en del synpunkter jag har därom här på bloggen). Varför vill de göra det egentligen?
När det gäller integreringen av filosofi och ekonomisk historia i grundutbildningen finner jag det särskilt tilltalande ty det är något jag har saknat i Sverige. Visst är matematik ett viktigt inslag i utbildningen av en nationalekonom men det skadar inte med en dos ekonomisk historia för att skapa en viss förståelse för hur marknader har växt fram, hur de fungerar, att ”verkligheten” inte är statisk utan är en ständigt pågående process, etc (och sedan kan ju för övrigt dagens svenska ekonomhistoriker vara i behov av en rejäl dos ekonomisk teori också…).
Det där binära tentarättningssystemet lät intressant. Det skall jag ta efter (studentjävlarna gnäller ju alltid efter delpoäng på en fråga om den kan ge flera poäng). Hos oss, som bekant, blir det ju alltid några poäng för den goda viljan (ja men, jag var ju åtminstone på rätt väg, kan jag inte få en poäng åtminstone? Och på den här frågan tror jag mig kunna få minst 0,5 poäng…). Men den där läraren lär väl inte vara speciellt poppis hos universitetsledningen, om nu det ryska finansieringssystemet liknar vårt (alltså att universitetet/högskolan får betalt när studenten är godkänd…)?
Hmm… Minsann, du fick den ”snällare och hjälpsammare” kollegan… Det råkar inte vara så att ”kollegan” är hon? Era förbaskade goa gubbar… ;-)
Varifrån har Ryssland fått sina lärare i nek? Jag menar, det kan ju knappast ha varit något överskott av den varan från Sovjettiden… Att rysspajsarna har varit bra på matematik kan jag köpa men kunskap om marknader och hur de fungerar, mänskligt handlande, etc? Hur ser det ut på de institutioner du skulle bedöma som varandes av hög kvalitet? Är det mest lärare och forskare från Västvärlden eller har de egna förmågor?
Hur ser det ut med forskningen? Klarar inhemska ryska ekonomer att bli publicerade i tunga internationella tidskrifter (jag kan inte erinra mig att jag någonsin läst något paper/artikel från en inhemsk rysk ekonom som är verksam i Ryssland)? Du säger att de artiklar de skriver är kortare än de svenska. Det är ju normalt betraktat som något positivt. Ju kortare ett paper är (ceteris paribus), desto högre sannolikhet att bli publicerad. Under förutsättning att kvaliteten håller vill säga.
Tråkigt att höra om korruptionen men det var dock väntat. Vad görs för att bekämpa detta? Jag förmodar att det är svårt ty det sitter väl i väggarna som det brukar heta. Jag kan föreställa mig att en rysk akademiker inte tjänar alltför bra och då blir det intressant med en extra slant…
En annan fråga, nu när jag väl har dig på tråden, hur är den politiska situationen i Ryssland idag? Det ryktades tidigare om att Jeltsin var i händerna på maffian, var en del av ett korrupt system, etc. Klarar Putin att stå upp mot detta och bekämpa korruption, maffia, etc, eller är han en del av ett korrupt system? Hur ser du på det? Och hur ser du på Putin överlag? Är Putin välgörande?
Skulle du för övrigt våga ta en match mot Putin? (pyjamasbrottare som han är)
anonymous, stick to English or Swedish, please.
OK, alla vet väl att Ryssland är jävla kukhelvete då Sverige är Paradiset.
Ingenting nytt under solen.
Det blir snarast och billigast att atobomba vårt mindrevärdiga (enligt EU) landet.
Till ”Anonymous”: Nej, jag menar självfallet inte att ert utbildningssystem skulle vara något helvete, tvärtom! Varför tror du att jag själv valde forskarutbildningen där och inte i Sverige? Nej, det där med ”heaven or hell” som jag skrev skall du inte ta bokstavligt; jag kom bara inte på något bättre uttryck just för stunden. Sedan är det också som bekant så att universiteten skiljer sig åt ganska så rejält i f.d. Sovjetunionen, precis som de gör här i väst. En utbildning vid t.ex. MGU torde slå inte bara alla utbildningar i f.d. Sovjetunionen utan också många utbildningar i väst. En sak som är intressant är dock att många av de privata ekonomiskolor som uppstått i området sedan -91, ofta sponsrade av Soros Foundation eller någon annan, vanligen inte är ackrediterade (d.v.s. erkänns inte av väst), vilket däremot gosuniversiteten nästan alltid är. Ändå håller dessa skolor ofta en högre nivå. (Ja, jag vet att jag generaliserar GROVT här, men ändå...)
Hehe, jag kanske helt enkelt föll offer för ”grupptrycket” när jag skrev det där huvudinlägget. Om jag verkade negativ mot ert system så berodde det kanske på att TIH har varit ganska så nedlåtade och ofta ifrågasatt kvalitén av detsamma. Därför blev det kanske så att jag, medvetet eller omedvetet, ville ge honom vatten på sin kvarn... :-)
” Jag förmodar att du (som väl är en sillstrypare från Sveriges rövhål), avser vår vackra kungliga huvudstad när du talar om ”Tokholm”.”
HAHAHAHAHAHAHA!!! Det där uttrycket har jag faktiskt aldrig hört innan, tro det eller ej! Vansinnigt lustigt! :-D Dock kan ni tokholmare aldrig bortförklara ett geografiskt faktum: Sillstryparna bor på Sveriges framsida och således håller detta uttryck än.
” Jag är själv ingen administrativ knutte men jag skall kolla runt lite angående intresse att inhysa en vodkapimplande filur med björnfitta på huvudet samt angående hur ryska poäng konverteras så får vi se.”
Det vore mycket vänligt. Publicera sedan svaret på bloggen här. Vanligen är det så att nationalekonomiska institutioner i Sverige brukar ha en person som sköter kontakterna med f.d. Sovjetunionen och det är INTE kärringarna på studievägledningen!
Vad gäller björnfittor och vodkapimplande: Det där är faktiskt ytterligare något som man får beundra dem för och något som får mig att tro att du, precis som jag, skulle trivas betydligt bättre vid en sådan institution än någonstans däruppe på Sveriges bråckknöl. Vid min institution är det t.ex. HELT NORMALT att lärarna drar i sig vin, konjak och vodka på varenda akademisk kvart och sedan går till föreläsning. Allt de äter på hela dagen är några kex, sedan får spriten göra resten. Min mycket gode vän dekanen, som jag förresten kom att lära känna Jegor Gajdar genom (de var båda rådgivare till Jeltsin) är helt otrolig och har bokstavligt talat hela sitt tjänsterum tapetserat med flaskor. Det är livsfarligt att ens gå in till honom i något snabbt ärende, ty då kommer man alltid ut aspackad därifrån och skall kanske föreläsa själv...
Men han är verkligen en man som jag beundrar. Inte nog med att han har den tjänst som han har, han har dessutom samtidigt 4 (!) redovisningsföretag och en egen vingård att hålla reda på. Sover kanske 3 timmar/dygn, sedan gör vodkan och kexen resten...
För att inte tala om alla brudarna. Om nu du liksom jag har ekonomisk teori och vackra kvinnor som främsta intresse så kan jag verkligen inte fatta vad du gör i Sverige. Den vackra svenska sommaren till trots så tycker jag att det nästan är för mycket att vara här ens i tre månader.
” Menar du (jag fann det något oklart) att Ryssland kommer att införa ECTS? (ECTS är för övrigt intressant i sig och jag skall se om jag orkar ventilera en del synpunkter jag har därom här på bloggen). Varför vill de göra det egentligen?”
Ryssland har skrivit på Bolognaprocessen och ECTS är en del därav, d.v.s. man vill harmonisera utbildningssystemet i Europa vilket naturligtvis är bra i sig.
” När det gäller integreringen av filosofi och ekonomisk historia i grundutbildningen finner jag det särskilt tilltalande ty det är något jag har saknat i Sverige.”
Verkligen? Där överraskar du måste jag säga! Har TIH gjort ett lappkast? Jag vet att du har kämpat för att man skall ha mer doktrinhistoria (vilket jag fullständigt håller med om), men samtidigt har du visat dig negativt inställt till åtminstone statsvetenskap, sociologi och psykologi, därför trodde jag att du tyckte samma sak om filosofin? Men jag kan faktiskt i princip hålla med dig även där...
” Men den där läraren lär väl inte vara speciellt poppis hos universitetsledningen, om nu det ryska finansieringssystemet liknar vårt (alltså att universitetet/högskolan får betalt när studenten är godkänd…)? ”
”Ryska” universitet (iallafall om vi pratar om ekonomiska fakulteter) är privata. Detta har, som du själv har skrivit en hel del intressant om på eXilen, både sina för- och nackdelar. Jag tycker också precis som du att universitet och högre utbildning bör vara gratis men man borde ha ett annat system, förslagsvis som i Kanada. Att universiteten är privata i f.d. Sovjetunionen är dock ingen nackdel. Det är säkert en kulturell grej också (man är mer gästfri o.s.v.) men jag har iallafall den uppfattningen att det är mycket lättare att få kontakt och hjälp av en lärare vid dessa universitet. Exempelvis är det helt normalt att man får lärares hemtelefonnummer och kan ringa när som helst, sent på kvällen eller när man vill. Förutsatt att man tilltalar dem artigt (d.v.s. med förnamn plus fadersnamn enligt det ryska systemet) så är det aldrig någon som tar illa upp. Arbetsdagen slutar inte bara därför att man går hem från jobbet såsom är fallet här. Läraren är beroende av studentens (eller dennes föräldrars) pengar.
Professor M är rätt lustig. Jag vet faktiskt inte vad studenterna tycker om honom men han är inte särskilt omtyckt av de andra lärarna inklusive min vän dekanen. De tycker att han ”är som ett barn”, högfärdig och obstinat gentemot allt som inte har med matematisk modellering att göra. Det lustiga är dock att han är betydligt smartare än de andra... :-)
” Hmm… Minsann, du fick den ”snällare och hjälpsammare” kollegan… Det råkar inte vara så att ”kollegan” är hon? Era förbaskade goa gubbar… ;-)”
Nja, den goa gubben i det här sammanhanget är nog faktiskt just den där läraren själv. Men, som ovan nämnts, visst finns det kvinnliga kollegor. Och då snackar vi om Playboy-modeller varav många är lediga...
” Varifrån har Ryssland fått sina lärare i nek? Jag menar, det kan ju knappast ha varit något överskott av den varan från Sovjettiden… Att rysspajsarna har varit bra på matematik kan jag köpa men kunskap om marknader och hur de fungerar, mänskligt handlande, etc? Hur ser det ut på de institutioner du skulle bedöma som varandes av hög kvalitet? Är det mest lärare och forskare från Västvärlden eller har de egna förmågor? ”
Det har kommit med tiden, t.ex. sponsrat av Soros Foundation och dylika (se svar till ”Anonymous”). Idag tycker jag att det är på väg åt rätt håll, helt klart. Dock är Brain Drain fortfarande ett mycket stort problem som alla är väl medvetna om och det är ingen hemlighet att de bästa sedan länge har stuckit och jobbar hos oss i väst, på IMF o.s.v. Att förhållandet däremot är det omvända, d.v.s. att folk från väst åker dit och utbildar sig och forskar, är mycket ovanligt och i min stad är jag den ende.
” Hur ser det ut med forskningen? Klarar inhemska ryska ekonomer att bli publicerade i tunga internationella tidskrifter (jag kan inte erinra mig att jag någonsin läst något paper/artikel från en inhemsk rysk ekonom som är verksam i Ryssland)? Du säger att de artiklar de skriver är kortare än de svenska. Det är ju normalt betraktat som något positivt. Ju kortare ett paper är (ceteris paribus), desto högre sannolikhet att bli publicerad. Under förutsättning att kvaliteten håller vill säga. ”
Också en väldigt relativ fråga. Ett problem i sig är naturligtvis språket. Det förhåller sig väl med dem, kan man nog säga, som med Stockholmsskolan, som du själv har skrivit en del om på eXilen: De har förmågor men publicerar tyvärr ofta i små och okända tidskrifter på det egna språket. Men visst finns det många intressanta ryska ekonomer som är verksamma i Ryssland och som publicerar internationella artiklar. Dessa har dock en tendens att jobba för större institut och organisationer snarare än för statliga universitet. Ett exempel, för att bara ta mitt eget område och som jag tycker är mycket intressant, är Sergei Guriev. Ofta finner du också ryska namn i ansedda journaler som t.ex. ”Econometrica” och stundtals i ”Economics of Transition”.
Visst är det sant som du säger att en artikel bör vara kort och givetvis finns det exempel på många bra sådana, inte minst från ’matematitjeskoe modelirovanie’, men om vi snackar om andra inriktningar så har jag t.ex. läst artiklar där forskaren själv har använt källor som ”Argumenti i fakti”, som är riktigt dålig och opålitlig rysk journalistik/skvallerpress. Det har alltså gått igenom vid en peer review (!)
” En annan fråga, nu när jag väl har dig på tråden, hur är den politiska situationen i Ryssland idag? Det ryktades tidigare om att Jeltsin var i händerna på maffian, var en del av ett korrupt system, etc. Klarar Putin att stå upp mot detta och bekämpa korruption, maffia, etc, eller är han en del av ett korrupt system? Hur ser du på det? Och hur ser du på Putin överlag? Är Putin välgörande?”
Ojojoj, det där är en mycket stor fråga som förtjänar ett eget huvudinlägg. Generellt sett kan väl sägas att jag delar den gängse bilden av honom (om det nu finns en sådan), d.v.s. att hans hårda tag är bra för Ryssland som ekonomiskt system men detta till priset av centralisering och inskränkta möjligheter till regimkritik. (Se t.ex. hur det kan gå för journalister som jobbar för de få regimkritiska tidningarna, t.ex. ”Obozrenie”.) Jag har skrivit om det där på eXilen tidigare och då emellertid kommit fram till att jag på intet sätt anser att Ryssland skulle ha mindre yttrandefrihet och möjligheter till regimkritik än (S)verige. Snarare precis tvärtom. Under 90-talet skulle jag t.o.m. vilja påstå att det fanns för mycket yttrandefrihet i Ryssland. Man fick skriva vad som helst och detta gick, som sagt var, ut över kvalitén på journalistiken och vi fick se sådan dynga som ”Argumenti i fakti”.
Sedan kan jag faktiskt betydligt mer om Ukraina än om Ryssland. Ryssland är inte min specialitet. Hittade förresten en lång diskussionstråd (”Den stora Ukrainatråden”) om detta på Flashbacks utrikespolitikforum av en ren slump och det är nästan kusligt vad mycket jag håller med signaturen ”Tras” om där. Det kunde likaväl ha varit jag själv som hade skrivit den tråden. Rekommenderad läsning.
” Skulle du för övrigt våga ta en match mot Putin? (pyjamasbrottare som han är) ”
Absolut. Hans jiu jitsu torde stå sig slätt gentemot min Krav Maga. Dock är jag aningen rädd för att stöta på patrull i form av hans 2-meters livvakter med svarta skinnpajer... :-)
Och slutligen, en sak som jag glömde nämna i huvudinlägget: Examinationsformen. Denna är vanligen helt annorlunda än i väst och det skall bli roligt att höra vad du tycker. I denna del av världen förekommer det nämligen t.o.m. att man har ”ustnyij ekzamen” (muntlig examen) i högre matematik. Man får då sitta bredvid läraren som spänner ögonen i en och sedan förklara hur man härleder det ena eller det andra. Frågan kan bli tämligen slumpmässig. Läraren klottrar något på ett papper och frågar: ”Hur gör du nu med Cobb-Douglas här..?”
Slumpfaktorn har också stor betydelse vad gäller det sätt som examinationen vanligen går till på. Har man en skrivning i en sal så går det till som så att varje student får dra lott med ett antal frågor på. Vanligen får man tre frågor, slumpmässigt utvalda. Fördelen med detta är att tentorna tar kortare tid att skriva och det blir mindre att rätta för läraren. Vid min institution menar lärarna att detta system är mer ”demokratiskt” än det som vi har i väst eftersom också slumpfaktorn spelar in. Detta är faktiskt ganska så intressant att spekulera över.
-->”Om nu du liksom jag har ekonomisk teori och vackra kvinnor som främsta intresse”
O ja, som en omskrivning av Johann Strauss valstitel ”Wine, women, and song”, brukar jag säga att beer, babes, and finance är mina intressen. :-)
-->”Där överraskar du måste jag säga! Har TIH gjort ett lappkast?”
Ingalunda, ingalunda.
När jag sade att jag var positiv till inslag av ekonomisk historia och filosofi i nationalekonomisk grundutbildning menade jag inte att jag skulle vara positiv till inslag av statskunskap och sociologi (snarare är statsvetare och sociologer i behov av en rejäl dos nationalekonomi).
Filosofi (vetenskapsfilosofi) tror jag kan vara ett nyttigt inslag. Allt beror ju naturligtvis på hur det görs. Filosofi anger ju dock vetenskapens möjligheter och även dess gränser. Vilken kunskap är möjlig att uppnå, vad innebär egentligen ett vetenskapligt bevis, vad kan vi egentligen bevisa och vad är egentligen ”sant”, etc. Det är frågor som är större (och viktigare?) än rent metodmässiga frågor. Jag menar inte att det skall flummas till såsom fallet måhända är inom de lätta samhällsvetenskaperna men ett inslag av detta kan vara nyttigt (kanske damma av Gunnar Myrdals ”Objektivitetsproblemet i samhällsforskningen” som faktiskt är mycket läsvärd, i mitt tycke det bästa Myrdal skrivit förutom sin doktorsavhandling).
Problemen med att ändra om i ett utbildningsprogram är ju dock att om något skall läggas till så måste något annat tas bort. Om ekonomisk historia, doktrinhistoria och vetenskapsfilosofi skall läggas till, vad skall då tas bort? Det är svårt att besvara.
Apropå att mången nationalekonom dragit matematiken alltför långt måste jag återge ett av mina favoritcitat. Erik Dahmén:
”Rätt mycket har tillkommit i den formella elegansens intellektuella rus, där matematik och diagrammatiska fyrverkerier varit ett berusningsmedel. Alltför många har trott sig vara ekonomer bara därför att de kunnat matematik eller haft talang att rita komplicerade diagram. Men de har ofta behandlat jämförelsevis ointressanta problem, som valts mera för att de lämpat sig för matematisk eller diagrammatisk behandling än därför att de varit betydelsefulla från ekonomisk-politisk synpunkt. Vidare har modellerna ibland inte ens kunnat tänkas utnyttjas i empiriskt arbete. Kontakt med statistiskt och annat källmaterial har nämligen varit utesluten på grund av begreppsapparatens karaktär. Mångt och mycket har urartat till begreppsonani.”
Det ligger en hel del i detta. Kan det vara så att en del av valen av de frågor, problem och fenomen som ekonomer väljer att fokusera på, styrs framförallt av att de lämpar sig för matematisk analys snarare än att de skulle vara samhällsmässigt intressanta?
”Och då snackar vi om Playboy-modeller”
Hmm, ryska babes brukar ju ha en tendens att sminka sig så de ser ut som transvestiter. Fast det kanske finns undantag… (såg nyligen två lysande undantag i höjdhoppskvalet)
-->”det är ingen hemlighet att de bästa sedan länge har stuckit och jobbar hos oss i väst, på IMF o.s.v.”
Jo, det är just det att det känns som att de goda förmågorna i Ryssland inser att deras framtid gör sig bäst i Västvärlden och drar dit. Givetvis medför det att kvaliteten på ryska universitet sjunker, tyvärr för Ryssland.
-->”publicerar tyvärr ofta i små och okända tidskrifter på det egna språket.”
Det är ju onekligen märkligt med tanke vilken tid vi lever i. De allra flesta forskare strävar ju efter internationell uppmärksamhet. Att då blott hålla sig till att skriva på sitt eget språk framstår som märkligt (knappast någon svensk forskare skriver ju på svenska längre).
När det gäller Putin måste jag säga att jag alltid har gillat honom av någon anledning. Inte bara för att han väl är den i särklass mest vältränade statschefen/regeringschefen i vår tid (tänk dig en match mellan Putin och Grisen från Vingåker). Putin utstrålar en hårdhet, bestämdhet och omutbarhet som troligen är utomordentligt viktigt för Ryssland.
När det gäller examinationsform finner jag den frågan så intressant och jag har en del att ventilera därom varför jag gör det till huvudpost på bloggen.
Avslutningsvis, en anekdot angående en rysk student vi hade för någon termin sedan… Hon var bright och hade lärt sig svenska snabbt men hade kört en tenta och gick för att prata med ansvarige lärare. Den mannen har ett riktigt pokerface, jag skulle aldrig ha kunnat hålla masken när följande utspelar sig. Studenten ifråga behövde hjälp att förstå en del av frågorna varför läraren förklarar. Sedan frågar hon när nästa tentatillfälle är vilket han svarar på. Sedan reser hon sig för att gå och säger ”Jak får komma tillbaka när jak fått lite kött mellan benen”. Hon menade troligen kött PÅ benen som det svenska uttrycket lyder. Den i särklass värsta felsägning jag har hört.
Ser fram emot ditt inlägg om dels ECTS dels examinationsformer.
Vad gäller för mycket matte inom nationalekonomin så håller jag med dig. Betänk dock den utredning som kom häromåret som fastslår att så inte är fallet, d.v.s. disciplinen har inte blivit för teknisk och matematiserad. (Detta kanske man dock med rätta skulle kunna anklaga 'matematitjeskoe modelirovanie' eller 'mat-metodi' i Ryssland för.)
Vad gäller Putin så kan sägas att jag delar din inställning även där. Inte bara är han "cool", han är också fruuuuuktansvärt påläst och kunnig och därför kan man förlåta honom det faktum att han lät en snubbe i St. Petersburg skriva 1/3 av hans doktorsavhandling (som i sin tur kopierades från en avhandling på 70-talet). Jag har sett timvisa direktsända utfrågningar av Putin på nationell TV. En gång var det en maraton på 3 timmar där man hade satt upp TV-skärmar runt hela Ryssland så att vanligt folk kunde fråga honom live. Han tycks ungefär som Bertil Ohlin ha ett fotografiskt minne och har TOTAL koll på precis allt, inklusive något sketet monument som håller på att byggas i någon okänd by vi vägs ände, samt budgeten för en liten lokalskola i en by vid Svarta havet. Fullkomligt otroligt!
Vad gäller "kött mellan benen": Jo, du har berättat om det där tidigare. Jag gjorde själv, för många år sedan innan jag bemästrade ryskan, liknande fel. Vid ett tillfälle skulle jag t.ex. i Ukraina tacka för en present som jag fått och tackade då för en "drakspene"! :-D
Två klassiker inom språkområdet måste vara dels "Den ungerska ordboken" med John Cleese, dels en mer okänd sketch med Cleese där han sitter med ett lik i knäet på en buss och en negerbusskonduktör kliver på bussen. Negern säger: "He...am dead!" :-D
Skicka en kommentar
<< Home