måndag, juli 17, 2006

Akademiska Hus dränerar lärosäten

Akademiska Hus AB (AH) är ett statligt fastighetsbolag med uppgift att äga och förvalta fastigheter som framförallt hyrs av landets universitet och högskolor. Därigenom dräneras universitet och högskolor på medel som är anslagna för undervisning eftersom AH sätter för hög hyra. Detta är en viktig orsak till att åtskilliga lärosäten dras med ekonomiska problem i dagsläget.

I en TV-intervju för några månader sedan fick Pagrotsky frågan om inte AH hade för högt avkastningskrav. Pagrotsky menade att AH inte alls har högt avkastningskrav; tvärtom. Pagrotsky påstod att Akademiska Hus har mycket lågt avkastningskrav från ägaren (staten). Pagrotsky uppgav ”2-3 procent”. Det är direkt fel (antingen en sedvanlig sosselögn eller så är Pagrotsky felinformerad, oavsett vilket är det illa). Avkastningskravet är explicit angivet till lika med femårig statsobligationsränta plus fyra procent enheter (se AH Årsredovisning). Det innebär i dagsläget ungefär 7 procent. Avsevärt högre än ”2-3 procent” såsom Pagrotsky påstod alltså.

Avkastningskravet är relevant i sammanhanget eftersom det påverkar den hyra AH sätter. AH säger att de tar ut ”marknadshyra” och att denna sätts utifrån kapitalkostnader (= avkastningskrav). Det innebär att ju högre avkastningskravet är, desto högre blir hyran. Saken är dock den att det inte existerar någon marknad i egentlig mening. Vi har endast en köpare (lärosätet på orten ifråga) och en säljare (AH). Ingen av dessa har egentligen något alternativ. Likväl sitter de och leker marknad och ”förhandlar” med varandra.

För ett tag sedan deltog jag på ett fastighetsekonomiseminarium. Där deltog även VD för AH, Joakim Ollén. Frågan om AH:s hyresnivå dök upp varpå han svarade, ”Vår uppgift är att leverera största möjliga vinst till ägarna”. Med ”ägarna” avses här alltså staten. Att AH är framgångsrika i denna uppgift illustreras av att AH är ett relativt lönsamt fastighetsbolag. Om vi jämför avkastning på eget kapital (vanligt lönsamhetsmått) är genomsnittet för börsens fastighetsbolag i Sverige 26% för år 2005. AH låg på 34%. AH har alltså avsevärt högre lönsamhet än genomsnittet för börsen. Samtidigt delar AH ut drygt 660 miljoner till statskassan detta år. En del av anslagen till lärosätena tas alltså tillbaka av regeringen i form av att AH sätter för hög hyra. Denna rundgång med skattemedel illustreras av figuren nedan.



En del av de medel regeringen påstår att de använder till att satsa på undervisning och forskning dras alltså i själva verket tillbaka till statskassan och används till annat.

Enligt grundläggande finansteori fastställs avkastningskrav utifrån ett alternativkostnadsresonemang. I yttersta korthet: Investerare kräver avkastning på sina investeringar. De jämför avkastning med alternativ som har samma risknivå. Om två alternativ har samma risknivå men olika förväntad avkastning, kommer investerarna att välja det alternativ med högre förväntad avkastning. Av detta följer att relevant för att fastställa avkastningskravet är vad investerarna (ägarna) skulle kunna få på alternativ till motsvarande risk. Även om det officiellt står lärosäten fritt att flytta till andra lokaler, är detta knappast praktiskt möjligt. Därmed existerar egentligen inget alternativ för den typen av fastigheter. Därmed är alternativkostnaden noll och därmed är avkastningskravet noll. Hyran skall för den typen av fastigheter (samma sak som för operationssalar på sjukhus, etc) sättas efter marginalkostnaden av att nyttja lokalerna.

Resultatet av allt detta blir att AH tar ut för hög hyra (utöver vad som är sakligt och samhällsekonomiskt motiverat) och därmed tar tillbaka en del av de anslag lärosätena får för att bedriva undervisning och forskning. Detta orsakar ekonomiska problem för lärosätena. Hyran hamnar inte bara högt. Den hamnar över vad som skulle vara motsvarande marknadshyra. Detta leder till absurda konsekvenser.

Som ett exempel på den absurda hyresnivån kan nämnas företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Den är belägen i Kräftriket. Institutionen har beräknat att om hela institutionen skulle säga upp lokalerna och flytta till Biblioteksgatan (som troligen har stans högsta hyra) och där hyra motsvarande yta, skulle de likväl få lägre lokalkostnader. Det säger något om den absurda hyresnivån lärosätena tvingas betala.

Speciellt problematiskt blir det för lärosäten i storstäderna där marknadsvärden på kommersiella fastigheter är relativt högre. Låt oss jämföra KTH (Stockholm) och Luleå Tekniska Universitet. Prislappen per student är lika för båda lärosätena. Dock är marknadsvärde och marknadshyra på kommersiella fastigheter avsevärt högre i Stockholm än i Luleå. Det innebär att det blir mindre resurser kvar per student efter lokalkostnader för KTH än för Luleå att bedriva undervisning för.

Avslutningsvis kan sägas att det inte endast är universitet och högskolor som har problem med sina statliga fastighetsägare. För några år sedan var Operan så upprörd att de helt enkelt vägrade betala. Det är statens fastighetsverk som är hyresvärd till Operan. Operan deponerade medlen motsvarande hyran på ett spärrat konto hos Länsstyrelsen (också statlig). Den fundamentalistiska statliga fastighetsägaren försökte då stämma Operan men det gick inte (tydligen finns, tack och lov, en juridisk spärr som säger att det inte är möjligt att stämma sig själv).

Diverse sjukhus och vårdinrättningar har också motsvarande problem. Det finns exempel på sjukhus som fått nya operationssalar vars hyra varit så hög att de inte används. Istället används de gamla operationssalarna och de nya står tomma (och drar kostnader i onödan).

Sådan blir konsekvensen när staten skall leka marknad och äga kommersiella fastigheter. Från statens håll påstås det officiellt vara för att tillvarata de statliga hyresgästernas bästa intresse. Verkligheten är dock en helt annan.

15 Comments:

At 11:53 em, Anonymous Anonym said...

Din blog bjuder god läsning.

Keep up the good work!

Vet Du NÄR detta oskick med att (i lönndom) ta tillbaka en del anslagen till universitet, sjukhus osv infördes?

 
At 1:17 em, Blogger Svante said...

Japp, så fungerar det inom LTH/LU också.

Kommenterade den f.d. Malmö-moderaten Joakom Ollen situationen eller föredrag han att hålla tyst (detta kan tolkas som att egna privata intressen är involverade i politiken, man sågar ju ogärna av den gren man själv sitter på, haha).

En av LUs organisationer (där jag en gång satt i styrelsen som studentrepresentant) flyttade häromåret ut från de statliga specialinredda lokalerna, de hittade "mer ändamålsenliga" lokaler hos privat hyresvärd.

Hur det har gått ekonomiskt för t. ex. Astronomiska Institutionen i Lund vet jag inte. De hade under många år baracker i stadsparken för sina forskare, sedan byggdes ett nytt fint hus nära gamla vattentornet (som också övertagits och där man nu installerar ett begagnat teleskop). Antagligen har de höga lokalkostnader och antalet studenter (och där med inkomster) minskar (naturvetenskap är ju inte så attraktivt längre, med besvärlig matematik osv - det är bättre och betydligt enklare att bli pladderhumanist).


Likadant (som AH) kan man se i en del kommuner när man ska "effektivisera" verksamheten. I min gamla hemkommun tillhandahöll man en del kommunala lokaler gratis för de ideella föreningar som hade ungdomsverksamhet. Det blev för dyrbart, nu tar kommunen ut hyra. De kommunala aktivitetsbidragen går också delvis tillbaka till kommunen, föreningarna får dra in på verksamheten. Ja, i den politiska retoriken får man sedan höra att "kommunen borde ta hand om ungdomarna så de inte kommer på glid" mm....

 
At 1:37 em, Blogger The Invisible Hand said...

Ming,

I slutet av 1993 upplöstes den statliga Byggnadsstyrelsen. Istället bildades två statliga bolag (Akademiska Hus och Vasakronan) samt ett verk (Statens Fastighetsverk) som skulle ansvara för ägande och förvaltning av statliga fastigheter.

Den bakomliggande tanken med att upplösa Byggnadsstyrelsen var att bryta det statliga monopolet. Statliga verksamheter hade nämligen tidigare varit tvingade att hyra lokaler av statlig fastighetsägare. Efter Byggnadsstyrelsens upplösning skulle det stå statliga verksamheter fritt att välja en privat hyresvärd om de så önskade.

En vacker tanke som tyvärr inte funkade speciellt bra i praktiken eftersom åtskilliga statliga verksamheter inte har mycket till alternativ. Exempelvis blev universitet och högskolor fast med Akademiska Hus som i det närmaste har monopolställning i alla fall beroende av att alternativ saknas i praktiken. Läget blev således inte särdeles mycket bättre än innan. Universiteten och högskolorna sitter alltså i en knivig situation. De kan inte flytta och lokalhyrorna håller på att knäcka dem.

Problemen började dock inte omedelbart efter Byggnadsstyrelsens upplösning och skapandet av Akademiska Hus. Det är först de senaste åren hyresnivåerna har orsakat allvarliga problem för lärosätena. Orsaken till de tilltagande problemen är att lärosätena inte kan expandera verksamheten lika mycket längre. Så länge ökningen av anslag och söktal höll i sig var det inte något nämnvärt problem. De senaste åren har dock ökningen avstannat (och dessutom sjunker söktalen, om inte lärosätena kan fylla sina utbildningsplatser sjunker intäkterna men lokalhyran består). Tillkommer gör att marknadshyror för kommersiella fastigheter ökat och Akademiska Hus följer, absurt nog, efter.

 
At 2:17 em, Blogger The Invisible Hand said...

Svante,

Jo, jag vet att Ollén är moderat. Delvis handlar det väl för Olléns del om att inte bita den hand som föder honom. Han kan/vill inte öppet kritisera och ifrågasätta situationen.

Men eftersom Akademiska Hus drivs i aktiebolagsform gäller aktiebolagslagen som utan några särskilda restriktioner från ägarna kan sägas innebära vinstmaximering. Därmed skall det mesta av klandret läggas på ägaren (staten).

Det är regeringen som fastslår avkastningskrav och det är regeringen som anger riktlinjer för hur verksamheten skall drivas. Detta har sedan VD blott att rätta sig efter. Regeringen (i form av näringsdepartementet som ansvarar för detta) kan, om de vill, ge direktiv till Akademiska Hus att det exempelvis är ett lägre avkastningskrav som skall gälla eller att hyresnivån skall sättas efter andra principer.

Helt utan skuld är dock knappast Ollén. Ett av de mer absurda inslagen är att Akademiska Hus har gått över till internationella redovisningsstandarder (IAS/IFRS) istället för svensk redovisningsstandard. Det får de visserligen göra men det finns föga anledning. Konsekvensen är att ”marknadsvärdet” på Akademiska Hus fastigheter ökade med ungefär 20 procent (eller 7,3 miljarder kronor) under 2005.

På seminariet jag nämnde fick Ollén några frågor (om jag minns rätt var det från fastighetsbolaget Klöverns finanschef). Ollén svarade men undvek att svara direkt och blev luddig. På frågan om det inte är tveksamt att estimera avkastningskrav med tanke på att alternativ egentligen saknas helt eller delvis undvek Ollén att svara. Han svarade istället undvikande att de har ett lågt avkastningskrav (vilket alltså egentligen inte stämmer). Ollén fick även den något anklagande frågan om det inte är så att den marknadssyn Akademiska Hus tillämpar med försök att marknadsvärdera fastigheter (som egentligen inte har något marknadsvärde) och att sätta hyran därefter innebär att hyran blir för hög. Olléns svar var mycket oklart.

När det gäller Lunds universitet vet jag att de tillhör dem argaste kritikerna tillsammans med KTH och Chalmers. Jag tror att det kan krävas någon form av gerillakrigföring i stil med Operans agerande från några av de största lärosätena för att framtvinga en ändring. Enligt rykten överväger faktiskt KTH att följa Operans exempel och helt enkelt vägra betala.

 
At 4:15 em, Blogger Svante said...

Haha, det låter (för mig) som ganska klart att Ollen inte VILL säga någonting.

Dels vill han inte såga av den gren han (och några av hans kompisar) sitter på, dels är det olämpligt att kritisera den borgerliga regeringens insatser i början av 1990-talet.

Detta är ett klart exempel på hur privata intressen hos höga politiker och offentligs tjänstemän inte alltid "tjänar allmänhetens intressen". Min erfarenhet är att många svenskar är alltför naiva och godtrogna vad gäller dessa "privata intressen" för ledande personer; dels i offentlig verksamhet, dels vad gäller andra organisationer.


Jag tror att SJ AB (alltså inte det gamla SJ) har ett avkastningskrav om 13% som jämförelse och det har diskuterats lite att sänka det (tidigare i alla fall). SJ AB är dock konkurrensutsatta. Det gamla affärsverket sönderföll i flera olika delar (t ex jernhusen för fastighetsförvaltning). Du kanske har några synpunkter på detta utfall (delningen av affärsverket SJ)?

 
At 9:17 em, Blogger Svante said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 9:27 em, Blogger Svante said...

Relevanta länkar:

http://www.svd.se/dynamiskt/Brannpunkt/did_2058015.asp

"Vi bedriver en till stor del statligt finansierad verksamhet. Att våra statsanslag går till att betala marknadshyror till ett statligt fastighetsmonopol urholkar systemet. Skattepengar som avsätts till forskning och utbildning ska användas just till forskning och utbildning."


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=470704&previousRenderType=2

"Verket utnyttjar att de statliga hyresgästerna inte kan flytta och tar ut oskäliga hyror. Att förhandla med Fastighetsverket är som att försöka lugga en flintskallig, skriver Anders Björck."

...
"Inte heller ska det faktum att välbeställda och idealistiska donatorer för femtio eller hundra år sedan donerade till en teater eller ett museum förhindra Statens fastighetsverk att i dag ta ut marknadshyror som om donationen inte hade gjorts. Är man dum och donerar så får man väl skylla sig själv."

...
"Detta vet Fastighetsverket om, och eftersom det har ett avkastningskrav på närmare sju procent, så är det lättare att pressa ut pengar av länsstyrelser eller ambassader än från hyresgäster som har en valfrihet."

 
At 12:01 fm, Blogger The Invisible Hand said...

Svante,

Ja, det är bara att hålla med vad som sägs i de där debattartiklarna. Mycket bra skrivet av Anders Björk (lustig liknelse för övrigt, ”som att försöka lugga en flintskallig”).

Jag instämmer även helt i vad du säger om att alltför många svenskar är alltför naiva och godtrogna när det gäller politiker och andra i beslutssituationer. Dessa fungerar precis som vilken annan människa som helst, det vill säga de styrs av egenintresse och det är utomordentligt viktigt att beakta vilka incitament som finns i systemet.

När det gäller SJ och tågtrafiken i Sverige skall sägas att jag inte alls är insatt i detta och har inte tittat närmare på det. Jag har heller ingen aning om situationen för konsumenterna har förbättrats efter avregleringen.

Teoretiskt skapar den nuvarande situationen en form av konstgjord konkurrens (eller vad vi skall kalla det) eftersom upphandling sker för tågtrafiken och det löper sedan på viss tid. Det skapar en form av konkurrens och skall därmed fånga en del av fördelarna konkurrens ger (det är för övrigt tanken med upphandlingsförfarandet). Denna konstgjorda konkurrens fungerar dock långt ifrån alltid bra och jag vet som sagt inte om situationen för tågresenärer förbättrats.

Vad jag dock vet angående tåg och SJ är att det borde vara kriminellt att trafikera långa sträcker med de där förbannade dubbeldäckartågen. Och den som har fattat beslutet att köpa in dem borde dingla i galgen. Grrr!

 
At 12:30 em, Blogger Svante said...

Här beskrivs en del av den "forskning" (i praktiken handlar det väl mer om "utfrågning") som bedrivs vid teologisk fakultet i Uppsala. Att anslå pengar till sådant här trams dränerar också pengar från viktigare forsknings- och utvecklingsprojekt.

--


Varför konverterar kvinnorna till islam?

Dr Sultán i Uppsala har svaret.

Dr Sultán uppger sig också ha ett specialintresse för fenomenen änglar och monster förutom bl a genus-frågeställningar.


Detta är inget skämt, hit går alltså statens forskningspengar.



http://www.fof.se/?id=06537a

Varför konverterar kvinnorna till islam?

Svenska kvinnor som blir muslimer söker fasta normer och en tydlig kvinnoroll.

Madeleine Sultán Sjöqvist, religionssociolog vid Uppsala universitet, har skrivit en doktorsavhandling om svenska kvinnor som konverterat till islam. Hon har intervjuat ett femtiotal kvinnor om deras syn på islam och sin konvertering, och resultatet finns att läsa i Vi blev muslimer: Svenska kvinnor berättar.

Män som konverterar till islam tenderar att göra det av intellektuella skäl och dras ofta till sufismen, en mystisk rörelse inom islam. Men vad gäller kvinnorna har okunskapen varit större - tills nu.

1. Varför konverterar kvinnorna till islam?
- Om man frågar dem säger de att de mött Gud eller att änglar har uppenbarat sig eller något liknande. Men frågar du mig som forskare så menar jag att konverteringen är en reaktion på dagens ambivalenta samhälle. I islam får man en fast punkt och tydliga normer, och kvinnorollen är tydlig. Muslimska kvinnor ska lyda sin make, och genom islam kan de komma ifrån vad de menar är en ytlig och utseendefixerad kvinnosyn i dagens samhälle.

De har ofta valt att bli bokstavstroende. Att konvertera till en liberal och sekulär variant av islam är sällan ett rimligt alternativ, och generellt tenderar konvertiter att bli renläriga. Det är ett vanligt psykologiskt fenomen.

2. Vilka kvinnor är det som konverterar?
- De är ofta ensamstående eller skilda. Utbildningsnivån varierar över hela spektret. Ofta har de flyttat till större städer där de kan utöva sin nya religion.

Ibland har de konverterat för att de mött en man som är muslim, och det är också främst den kvinnogruppen som håller kvar vid religionen. Bland dem som säger sig ha mött Gud är det vanligare att man så småningom lämnar islam.

3. Är detta ett ökande fenomen?
- Staten får inte registrera religiös tillhörighet, varför detta är svårt att besvara exakt. Men de som konverterar är långt fler nu än på 1970-talet. Och med tanke på att religion verkar spela allt större roll i dagens samhälle är det troligt att detta är en växande grupp.

------------

http://www.teol.uu.se/staff/madeleine_sultan/

Madeleine Sultán Sjöqvist, f.1962. TK 1985. Antogs till fo-utbildnigen 1992 i ämnet religionssociologi. Arbetar med en kvalitativ avhandling om svenska kvinnor som konverterar till islam.

Inom ämnet religionssociologi är jag speciellt intresserad av problematik som rör religion på en samhällelig och global nivå, för närvarande arbetar jag med frågor som rör islam. På individuell nivå arbetar jag blandannat med frågeställningar som rör identitet, konversion, etnicitet och genus. Ett specialintresse rör fenomenen änglar och monster.

 
At 5:51 em, Blogger Svante said...

En liten kommentar från TIH kanske vore på sin plats... vad ligger närmast sanningen, Riksrevisionen eller Vasakronan/Akademiska hus?


SR hade idag ett inslag i sina nyhetsprogram, en text finns också på internet:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=629158

Statens fastighetsbolag får kritik
Publicerad 27 juli 2006 - 12:48


Statens fastighetsbolag kan tjäna miljonbelopp genom att förbättra sin finansförvaltning. Det skriver Riksrevisionen i en rapport.

Riksrevisionen anmärker bl.a. på oklar ansvarsfördelning och onödigt höga räntekostnader och menar att staten kan återta upp till en miljard kr från militärfastighetsbolaget Vasallen.

Både Vasakronan och Akademiska hus underkänner dock rapporten och kallar den oprofessionell. Enligt Vasakronans vd Håkan Bryngelson har den gjorts av två konsulter som aldrig arbetat med finansförvaltning.

 
At 1:41 em, Blogger Svante said...

"Biovitrum får med det här avtalet inte bara moderna och
kostnadseffektiva lokaler"

Så säger pressmeddelandet i alla fall när Akademiska Hus investerar en halv miljard i Karolinska Science Park.


----

http://bors.www.dn.se/dn/site/news/newspop.page?magic=(cc%20(news%20(id%20urn:newsml:six.se:20060927:WKR_1588886604:1)))

en bit längre ner i texten står:

Med ca 3,3 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,5 mdr i hyresintäkter och 45,6 mdr i fastighetstillgångar 2005 är Akademiska Hus Sveriges största
fastighetsbolag. Akademiska Hus är ledande på kreativa miljöer för högre utbildning och forskning och har fastigheter från Malmö i söder till Kiruna i norr. www.akademiskahus.se

 
At 9:07 em, Blogger Svante said...

Enligt VDn på Akademiska Hus gäller att
"Vi har nöjda kunder, mycket positiv vinstutveckling och var i final i tävlingen om bästa arbetsplats."


http://sydsvenskan.se/ekonomi/article190654.ece

Ollén lämnar Akademiska Hus
Av Mikael Anjou
Senast uppdaterad 18 oktober 2006 19:21

Joakim Ollén lämnar sitt uppdrag som verkställande direktör för Akademiska Hus. Ollén har varit vd för Akademiska Hus sedan november 2003.

Var skar det sig mellan dig och Akademiska hus?
– Jag har sett som min uppgift att utveckla Akademiska hus till ett kommersiellt fungerande bolag. Vi har nöjda kunder, mycket positiv vinstutveckling och var i final i tävlingen om bästa arbetsplats.
Men jag har hävdat att Akademiska hus behöver bredda sin kundbas samtidigt som kunderna får en reell valmöjlighet.
Den nuvarande styrelsen har inte delat den synen.

Andra hjärtefrågor?
– Att öka kopplingen mellan akademi och näringsliv. Det är oerhört viktigt för att utveckla campusområdena. Men där har jag alltså inte varit överens med styrelsen, som föredrar att se Akademiska hus som universitetens intressesfär.

Har det varit tungt?
– Det blir naturligtvis absurt att driva företaget som ett kommersiellt fastighetsbolag när man känner att styrelsen inte vill det

Vad gör du härnäst?
– Jag har precis engagerat mig som styrelseordförande i det börsnoterade fastighetsbolaget Din Bostad. Därutöver har jag ytterligare uppdrag i branschen, är ordförande i Arkitekturmuseet och Sportfiskarna. Men när det gäller operativa uppdrag står jag på marknaden. Så är det.

 
At 11:13 fm, Blogger Svante said...

Inlägg o Exilen idag, jag lägger in texten här också:


Satsning på svenska forskning låter ju så bra. Sverige ska bli ett ledande land i flera avseenden heter det. Dock ser man sällan explicit angivet i exakt vad Sverige ska bli ledande i. Kan det vara i antalet försörjda forsknings-administratörer kanske?

Läser man denna artikel i SDS så framgår det att administratörerna jublar ty de kapar åt sig 20-35-50 procent av bidragspengarna.

TIH skrev lite om lokalkostnaderna för en tid sedan, kanske vi kan få fler detaljer även på detta område.


http://sydsvenskan.se/lund/article199639.ece

Miljonfond stoppar bidrag till Universitetet

Av Eskil Fagerström
Senast uppdaterad 30 november 2006 01:30

Riksbankens jubileumsfond betalar varje år mångmiljonbelopp till forskning i Lund. Men nu har fonden tröttnat på att 35 procent av pengarna går till Universitetets administration. I väntan på en lösning fryses utbetalningar av nästan 20 miljoner kronor.

När en forskare får pengar från en fond, eller när en privatperson vill donera, gör Universitetet ett avdrag för så kallade ”overheadkostnader”. I dem ingår lokaler, el, bredband, bibliotek, administration och andra gemensamma utgifter. 35 procent är standard. När det gäller privata donationer kan avdraget i praktiken bli uppemot 50 procent.

Men missnöjet växer med högskolornas sätt att ”beskatta” de externa intäkterna. Riksbankens jubileumsfond – en tung aktör inom framför allt humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning – har nu tagit ett beslut om att inte bevilja mer än 20 procent i overhead.

Det kan låta som en liten skillnad. Men striden om principerna är avgörande för högskolornas ekonomi.

– Vi har ett krav från regeringen att vi ska ha vad som kallas ”full kostnadstäckning”. Enligt den schablon som används betyder det att vi drar 35 procent, säger Ann-Kristin Mattsson, ekonomichef vid Lunds universitet.

Hon försvarar nivån.
– Det finns mycket som talar för att schablonen skulle kunna ligga högre, säger hon.

I princip är alltså schablonen helig. Men i praktiken har undantag gjorts. EU-medel ”beskattas” bara med 20 procent, liksom pengar från amerikanska National Institute of Health. Ett annat undantag har gjorts för Knut och Alice Wallenbergs fond.

Riksbankens jubileumsfond har länge tyckt att overhead-avdragen är alldeles för stora och för godtyckligt beräknade.
– Vi får aldrig se någon redovisning där det framgår vilka kostnaderna faktiskt är, säger Göran Blomqvist, vd för fonden.

Han ger ett räkneexempel. På ett treårigt projekt som fått 1,4 miljoner går till exempel 17 procent till lokalkostnader.
– Det innebär en hyra på 79000 kronor om året för ett kontorsrum på kanske tio kvadratmeter. Det är inte rimligt. Särskilt inte inom de områden vi stöder: humaniora och teologi.
– 6–7 procent av dem som söker hos oss får pengar. Det är en elit. Ändå kan inte universiteten tänka sig att betala ett öre för att deras forskning ska bli verklighet, säger Göran Blomqvist.

Motparten i förhandlingarna är Sveriges universitets- och högskoleförbund, där rektor Göran Bexell är ordförande. En särskild delegation försöker nu förhandla fram en lösning. Nästa möte blir den 6 december.

Riksbankens jubileumsfonds tilltag rör upp känslor. Det finns en oro för att några högskolor ska acceptera de nya, lägre påslagen – och på så sätt roffa åt sig pengarna.
– De försöker spela ut högskolorna mot varandra. Vi måste hålla ihop, säger Sune Sunesson, dekan för samhällsvetenskapliga fakulteten i Lund.
– Några marginaler för att gå ifrån full kostnadstäckning finns inte idag, hur gärna man än skulle vilja det. Fondens krav är rena tramset, säger han.

 
At 2:17 fm, Blogger Svante said...

http://sydsvenskan.se/lund/article203281.ece

Forskningen får lida när BMC:s kostnader skenar

Av Jens Mikkelsen
Senast uppdaterad 14 december 2006 01:30

Storsatsningen Biomedicinskt centrum (BMC) kostar så mycket att medicinska fakulteten börjat tömma forskningsstiftelser på mångmiljonbelopp för att lösa krisen.
– Det skulle hjälpa oss oerhört för att hantera kostnaderna, säger Bo Ahrén, dekan på medicinska fakulteten.

En miljard kronor. Så mycket kostade det att bygga det toppmoderna Biomedicinska centrumet i Lund. Åtminstone trodde man det när byggnaden stod klar 2000. Men sedan dess har en rad så kallade bikostnader – dubbelhyror, etablering av ett djurexperimentellt centrum och andra verksamhetsanpassningar – tillkommit.

I december 2000 tömde medicinska fakulteten Stiftelsen Ina Brink på 68 miljoner kronor för att täcka utgifter från BMC. Den gången glömdes dock momsen bort. Sex miljoner försvann därför till statskassan. Nu är det dags igen.

Senaste nytt från medicinska fakulteten är att 51 miljoner kronor i bikostnader fortfarande är ofinansierade. Och i ett försök att täppa till ytterligare några av hålen vill fakulteten näst intill tömma Ingegerd Hanssons stiftelse, vars kapital enligt testamentet ska gå till medicinsk forskning. Stiftelsens förmögenhet uppgick förra året till 23,8 miljoner kronor och av det kapitalet vill fakulteten nu ta 20 miljoner.

Eftersom det handlar om ett så stort belopp och en så principiellt viktig fråga kommer universitetsstyrelsen att ta beslut i frågan på måndag.

Vad Ingegerd Hansson, en kvinna från Trelleborgstrakten, hade tyckt om att hennes testamente går till skuldsanering istället för forskning är det ingen som vet. Hon dog 1995 och efter vad Universitetets donationschef Klemens Ganslandt erfar finns inga kända efterlevande.

Hon lämnade dock inga juridiska hinder för fakulteten att tömma stiftelsen.
– Hennes önskan var att pengarna skulle gå till medicinsk forskning. Och jag antar att medicinska fakulteten anser att de ser det som byggena av labbsalar är ett led i forskningen. Utan lokaler blir det ju ingen forskning i de här sammanhangen, säger Klemens Ganslandt.

Att tömma stiftelser kan betraktas som en kortsiktig lösning. I samma stund som kapitalet används förlorar fakulteten de årliga miljonbeloppen från avkastningen.

Men Bo Ahrén, dekan på medicinska fakulteten, vänder på steken. Fakulteten går back med 200 miljoner kronor. Och om inte avbetalningarna ökar i tempo, kommer räntorna att överstiga det belopp som avkastningen ger.

– Jag hoppas att universitetsstyrelsen ser positivt på det här. Det skulle hjälpa oss oerhört för att hantera kostnaderna.
– Alternativet är ju att betala högre ränta.

Bo Arhrén är glad över att Ingegerd Hansson inte preciserade kraven i sitt stiftelsebrev.
– Det gör att pengarna kan användas på bredare front, i infrastruktursatsningar som BMC. Där alla får ta del av pengarna, säger han.



100 miljoner ska betalas inom fem år
Beslutet att bygga Biomedicinskt centrum i Lund togs 1993.
Totalt har statliga fastighetsbolaget Akademiska hus investerat cirka en miljard kronor i BMC-bygget.
De bikostnader som uppstod under bygget var först tänkt att räknas in i byggkostnaden och betalas genom hyran. Men det gick inte Akademiska hus med på.
Sammanlagt går medicinska fakulteten minus 200 miljoner kronor. 100 miljoner kronor ska betalas tillbaka inom fem år.
BMC hyser runt 800 forskare och 450 studenter. BMC är Lunds universitets enskilt största centrum för forskning och utbildning.

 
At 11:21 fm, Anonymous Anonym said...

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70584242_854__,00.html

Akademiska Hus ökar med 744 milj
Fastighetsbolaget Akademiska Hus redovisar en vinst före skatt på 744 miljoner kronor för årets tredje kvartal, uppger TT.

Motsvarande period ett år tidigare var vinsten 630 miljoner kronor.

Hyresintäkterna ökade till 1143 miljoner kronor jämfört med 1107 miljoner kronor.

Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-10-23

 

Skicka en kommentar

<< Home