Omklassning av högskolekurser
Åtskilliga universitet och högskolor dras idag med allvarliga ekonomiska problem. Det gäller även institutioner inom ett universitet eller högskola.
Dels beror det av problem med alltför höga lokalkostnader (se tidigare postat inlägg om Akademiska Hus). Dels beror det av att expanderingen för de flesta har avstannat. Universitet och högskolor blir därmed alltmer desperata i sina försök att öka intäkter för att slippa skära ned. Ett sätt att åstadkomma det är med hjälp av kreativ bokföring och klassa om kurser från samhällsvetenskap/humaniora till naturvetenskap/teknik.
Enkelt uttryckt kan ett lärosätes institutions intäkter komma från tre källor; (1) undervisning/grundutbildning, (2) forskning, och (3) uppdragsutbildning.
Kort kan sägas att finansieringssystemet för (1) undervisning/grundutbildning (det vill säga för studenterna) går till så att lärosätet och institutionerna får betalt per student (dock endast upp till ett tak, tas fler studenterna in utgår ej betalning för dessa). Varje student genererar en betalning två gånger; en gång vid registrering på en kurs och en gång när studenten godkänts på kursen.
Betalningen är dubbelt så hög för en naturvetenskaplig/teknisk student som för en samhällsvetenskaplig/humanistisk student. Detta skapar möjlighet till kreativ bokföring hos institutioner vid landets lärosäten. Ett enkelt sätt att öka intäkterna och förbättra institutionens ekonomi är nämligen att klassa om kurser från samhällsvetenskap/humaniora till naturvetenskap/teknik. Klassificeringen av kurser i exempelvis teknik eller samhällsvetenskap beror nämligen inte av vid vilken institution den ges. Klassificeringen beror av innehåll i kursen. Det är alltså fullt möjligt för exempelvis en företagsekonomisk institution att få kurser klassade som teknik och därigenom dubbla intäkterna för kursen.
Låt oss ta ett exempel. Antag en kurs i fastighetsrätt (juridik). Om KTH ger en sådan kurs blir den i det närmaste per automatik teknikklassad. Om Uppsala universitet ger motsvarande kurs med samma innehåll blir den inte teknikklassad utan vidare. Resultatet är att KTH får dubbelt betalt per student jämfört med Uppsala. I ett sådant läge kan Uppsala förväntas försöka driva igenom att deras kurs skall teknikklassas.
I ett sådant exempel såsom ovan beskrivet är det rimligt att motsvarande kurs med motsvarande innehåll har samma klassificering och därmed ger lika intäkt per student till respektive institution.
I andra lägen kan dock absurda konsekvenser uppstå. Det kan medföra att institutioner försöker teknikklassa kurser som normalt inte är teknikkurser. Det kan inte ske utan vidare men det kan vara tillräckligt med något mindre inslag av teknik för att det skall vara möjligt att få igenom det. Exempelvis kan en kurs i allmän finansteori inte teknikklassas utan vidare. Men om vi stoppar in ett moment i kursen där finansteori tillämpas på fastighetsbolag blir det en annan sak och kursen kan (eventuellt) teknikklassas. Det enda som behövs är att ändra lite i kursplanen. Därmed genererar kursen dubbelt så höga intäkter per student som före omklassningen. Dessa högre intäkter kommer givetvis inte de studenter som läser kursen till gagn. Institutionen lägger vantarna på överskottet och använder det till att täcka annat.
Denna form av kreativ bokföring med omklassning av kurser till teknik för att därigenom öka intäkterna blir alltmer vanligt som en följd av institutioners problematiska ekonomiska situation. Det medför resursslöseri i form av att det betalas för mycket för kurser som till sitt huvudsakliga innehåll inte är teknikkurser.
Detta är för övrigt ett praktiskt exempel på vikten av att beakta incitament i styrsystem och vilka suboptimeringar som kan bli resultatet om detta inte beaktas. Det är inte ovanligt att ett system eller en åtgärd införd av politiker får andra effekter än vad som var avsett. Ett för nationalekonomer välkänt fenomen.
2 Comments:
Registrera dig gärna på
http://exilen.suddenlaunch3.com/
och lägg in dina texter där också så får du fler läsare/kommentarer.
Exilens gamla reservforum på
http://disc.server.com/Indices/148180.html
verkar ha blivit ganska inaktivt (bl a visas IPnummer, lite indiskret).
Expressen 2007-01-21
http://umea.expressen.se/index.jsp?a=771588
Högskolan skapar en ny underklass - inte jobb
Många luras in i högre utbildning helt i onödan. Staten har propagerat för högskola för alla.
Det har skapat en högskola som är på gymnasienivå med substanslösa kurser, låga krav och rejäl kvalitetsförsämring.
Det skriver i dag MATS ALVESSON, professor vid Lunds universitet och författaren till boken "Tomhetens triumf".
Även om utbildning ofta är av godo måste man se upp med utbildningsfundamentalismen. Detta är en ideologi vilken uttrycker en stark tilltro till - och ofta en naiv övertro på - utbildningens vikt, möjligheter och goda effekter. Genom att utlova högskoleutbildning till halva befolkningen och propagera för att detta är en nödvändighet i kunskapssamhället, underblåses grandiosa fantasier och ambitioner som för det stora flertalet aldrig kommer att infrias.
Idén om kunskapsamhället låter tjusig och har visst fog för sig - men flertalet arbetsplatser och branscher rymmer främst jobb där praktiska färdigheter, att kunna ta folk och ge ett trevligt och service-minded intryck är mycket viktigare än högskolepoäng.
Högskoleexpansionen och akademiseringen av allt möjligt handlar i hög grad om att söka dölja arbetslöshet, att ge sken av jämlikhet genom att i grund och botten praktiska yrken lyfts upp och att förespegla den unga generationen att nu väntar kvalificerade och fina jobb. Höga och orealistiska förväntningar och anspråk medför att många blir svikna och ser tillgängliga arbeten som ovärdiga. Som akademiskt utbildad person lär man finna huvuddelen av arbetslivet som imperfekt. "Överutbildning" leder till låg arbetstillfredställelse.
Att de med högre utbildning har lite bättre chanser att få jobb och en något högre livslön är en idé som motiverat expansionen av högskolan. Men detta handlar mycket om att man, via bättre formell meritering, kan konkurrera ut andra. Att ha längre utbildning än genomsnittet - eller ha en examen från en bättre utbildningsinstitution - är en fördel på bekostnad av andra, knappast en framgångsformel av allmänt värde. Och stor akademikerlöshet visar att förmågan att hamna före andra nog har minskat i takt med överdriven expansion.
Allt möjligt kläms in i högskolan. Högskoleledningar som helst av allt vill ragga, behålla och utexaminera så många som möjligt drar sig inte för att ha kurser utan särskilt mycket akademisk substans. Många högskolor ger utbildningar i dataspelskonstruktion. Umeå och Örebro universitet har spa-program. Malmö Högskola har kurser i "Fotbollen i samhället", 5 poäng och "Släktforskning", 20 poäng. Linköpings Universitet visar också en folklig sida med att erbjuda kurser typ "Kostymdesign för scen", 5 poäng och "Uttryck i trä och textil", också 5 poäng. Högskolan består numera till stor del av yrkesutbildningar och kurser som egentligen borde höra hemma i gymnasieskola och bildningsförbund. Men det låter väl tjusigare med högskola.
En stor del av dagens högskolestuderande är måttligt intresserade av vad som borde vara högskolans adelsmärken: kritiskt tänkande, avancerad kunskap, koppling till forskning. Men man tvingas dit på grund av arbetslöshet och för att inte hamna efter i konkurrensen mot andra. Och då allt flera yrkesgrupper blir akademiserade - ofta utan andra skäl än för att höja status och hålla folk sysselsatta på skolbänken under lång tid - tvingas andra följa efter.
Högskoleutbildning för alla låter bra. Och viss framgång i att rekrytera folk med studieovan bakgrund kan spåras. Men dessa bildar en ny klass - högskoleproletäriatet. Det är näppeligen arbetarklass- eller invandrarbarn som kommer in på Handelshögskolan i Stockholm, tekniska högskolor eller läkarutbildningarna. Istället studerar de på mindre högskolor och utbildningar med lägst status: förskollärar-, fritidsledare-, lärareutbildningar med mera. Arbetslöshetstal, status, arbetsvillkor och lönenivåer för högskoleproletariatet blir som man kan förvänta sig. Men mindre nogräknade politiker och högskoleledningar kan skryta med statistikförbättringar ifråga om jämlikhet.
Enligt en mängd undersökningar ligger högskolestuderandes genomsnittliga arbetsinsats på cirka 25 timmar, det vill säga dryg halvtid för "heltidsstudier". Genom massifieringen av högre utbildning är många studerande inte särskilt studiebegåvade eller genuint intresserade. Lärarkårens kompetens är det lite så och så där med, inte minst i nya högskoleämnen och på mindre högskolor. Kvalitetstrycket är ofta nedåt: institutionerna får betalt efter antalet godkända och stor vikt läggs på att studenterna är nöjda. Att ställa höga krav är inte lätt - man får rätta många omtentor, riskera klagomål och att studenterna väljer lättare kurser med betygsinflation. Sådant bidrar till att kurser inte behöver medföra så mycket lärande och kvalificering. Ett utbildningsbevis säger idag inte så mycket.
Sämre resurser per studerande, stor variation i motivation och förmåga att studera, brist på duktiga lärare och starkt tryck för att sänka kravnivån riskerar att vi hamnar i ett läge där många studerar och lär sig ganska lite - per studieår räknat. Kanske är vi redan där.
MATS ALVESSON
Av FJÄRDE SIDAN fjarde.sidan@expressen.se
Publicerad:
2006-11-29 09:39
Uppdaterad:
2006-11-29 11:50
------
Mats Alvesson är professor på företagsekonomiska instutitionen, Lunds universitet. I sin nya bok "Tomhetens triumf" utvecklar han sitt resonemang. Han säger sig ha, den numera något gammelmodiga, uppfattningen att universitetet bör stå för kritiskt tänkande och intellektuell kvalificiering - nu saknas både.
Skicka en kommentar
<< Home