lördag, juli 07, 2007

Skandinaviens (och Norrlands) huvudstad?

Mycket förvånad såg jag stora skyltar vid Arlanda vars text löd något i stil med, ”Welcome to Stockholm – The Capital of Scandinavia”. Om detta har varit en omdiskuterad fråga i Sverige har det gått mig förbi. Vem/vilka har utsett Stockholm till Skandinaviens huvudstad? Kan det måhända vara Stockholmspolitiker (lågoddsare) som likt Tarzan bultat sig för bröstet (igen) och vrålat ”Bundolo!”? Har dessa någon/några frågat danskar och norrbaggar vad de måhända anser om saken?

Den här kampanjen känns för det första patetisk, eftersom Stockholm knappast har någon större rätt än Köpenhamn eller Oslo att utropa sig själv till Skandinaviens huvudstad utan vidare. Smaka själv på om London plötsligt skulle börja kalla sig Europas huvudstad. Vilket jävla liv det skulle bli (på framförallt fransmän får man förmoda, ”sacrebleu!”). För det andra är det vilseledande. Det riktar sig uppenbarligen till besökare från länder utanför Skandinavien, sannolikt från länder utanför Europa (som inte har så bra koll på Nordeuropas länder). Skandinavien är ett internationellt känt begrepp. Åtskilliga medborgare i andra länder (kanske främst i USA) känner mer till Skandinavien som begrepp än de tre enskilda skandinaviska länderna. Stockholm är visserligen den största staden i Skandinavien men av gentlemannamässig hänsyn till våra kära skandinaviska grannar förslår jag att dessa dumheter upphör.

En måhända lika, eller till och med ännu mer, patetisk och liknande fråga upptäckte jag i vintras när jag hade anledning att besökta Mittuniversitetet i Sundsvall. I centrala ”stan” fanns stora skyltar med texten ”Sundsvall – Norrlands huvudstad”. Syftet är väl att försöka etablera begreppet som varumärke (precis som Stockholm försöker göra) men det retar sannolikt upp andra norrländska städer. Jag kan föreställa mig att framförallt Gävle, men troligen även Umeå, på minst lika goda grunder kan göra anspråk på titeln ”Norrlands huvudstad”.