torsdag, april 19, 2007

Högskoleutbildning för lätt?

Sällan har någon form av rapport kommit mer lägligt än denna. De senaste dagarna har det nämligen blossat upp en debatt på min institution om att vissa kurser är för svåra (bland annat gäller det mina kurser). Det gnälls från studenthåll (givetvis från de sämsta studenterna som antingen inte gör ett seriöst försök eller helt enkelt inte besitter tillräcklig förmåga att klara högre studier) och från kanslihåll (på grund av uteblivet klirr i kassan när studenterna inte klarar kurserna).

Detta visar att istället för att diskutera huruvida kraven är för höga på vissa kurser, dessa är för svåra att klara, etc, bör måhända frågan istället gälla om inte vissa andra kurser snarare har för låga krav och är för lätta att klara.

Det är förvisso stor skillnad på olika ämnesområden i detta sammanhang. Likväl är det dock anmärkningsvärt att studenter inom vissa områden kan klara heltidsstudier genom att inte lägga ned mer än halvtid i faktisk tid. Det tyder på att vissa utbildningar har alldeles för låga krav och är alldeles för lätta att klara. En orsak till detta ligger troligen i det finansieringssystem till lärosäten vi har idag (se tidigare text här på bloggen angående det) som gör lärosätena till utbildningsfabriker och direkta arbetsmarknadspolitiska projekt.

3 Comments:

At 8:13 em, Anonymous Anonym said...

Ett tips i all vänlighet, TIH:

En av de alllra hårdaste lärarna på Högskolan i Luleå, Bengt Klefsjö, var en av de populäraste lärarna på ekonom- och mattesidan på 80-talet. Han ställde höga krav och låste ute de som kom 2 min för sent till lektionen.

Men han hade alltid tydligt och redigt lektionsmaterial. Hoppade inte över några tankeled.

En annan lärare, Stefan Hellmer, en skåning, åstadkom minst lika goda resultat och var ännu populärare. Men den mannen var ett geni.

Med dagens hjälpmedel borde det vara lätt att vara en god lärare.

Använder du powerpointar och lägger ut OH-bladen i förväg på nätet och håller dig till sidorna i kurslitteraturen, och gärna fokuserar på det som är litet otydligt kan du inte gärna misslyckas. Du behöver inte trixa med att lämna ut tentafrågor i förväg (det förekommer idag!) för att bli uppskattad. Men ha inte med några onödiga klurisar i tentorna. Då blir eleverna sura och universitetsledningen sur p g a sämre genomströmning.

Försök också vara tydlig och klar både i powerpointar och på tentor. De lärare elever brukar såga har ofta problem med tydligheten.

Lycka till med karriären, TIH!

 
At 12:49 fm, Blogger The Invisible Hand said...

Det är alltid trevligt och tacksamt med tips. Jag ogillar dock starkt OH-bilder och PowerPoint-presentationer och jag använder mig sällan av det (endast när jag skall illustrera någon bild, eller liknande). Jag gillade inte det som student och jag gillar det inte nu när jag tvingas bevittna någon köra en sådan presentation. Det brukar vara rena sömnpillren.

Jag kör mest ”the old fashion way” på tavla. Min uppfattning är nämligen att det blir mer pedagogiskt, levande och improviserande. Det brukar mest vara osäkra föreläsare som kör mycket OH eller PowerPoint. Jag anser att det absolut viktigaste med en föreläsning är att verka inspirerande, försöka väcka/fånga studenternas intresse för ämnet samt göra ämnet roligt och intressant. OH och PowerPoint tar död på detta.

Jag tycker heller inte om att hålla mig strikt till sidorna i kurslitteraturen. Kurslitteraturen kan studenterna läsa själva. Föreläsningarna skall inte vara ett substitut till kurslitteraturen. Jag drar snarare ofta iväg på stickspår, som dock är relevant för det som behandlas, exempelvis med koppling till forskning, praktiska exempel, etc. Humor är också ett utomordentligt viktigt inslag i en föreläsning.

Av det skälet är inte mina föreläsningar särskilt välstrukturerade. Det brukar dock faktiskt aldrig studenter klaga på. Snarare brukar mina studenter vara mycket nöjda med föreläsningarna (dock mindre nöjda med min något bristfälliga administrativa förmåga).

 
At 9:02 em, Anonymous Anonym said...

Tja TIH,

Jag tror att du hade blivit ännu populärare med OH/Powerpoint-metoden.

När det gäller att hålla sig till kurslitteraturen gäller det väl själva ryggraden i framställningen. Men det är väl också populärt om man flikar in eller belyser med exempel från verkligheten. Det gör väl det hela mer intressant.

 

Skicka en kommentar

<< Home